Ahad, 18 Mei 2014

Perkenalan pertama dengan filem dokumentari

MENJELANG penghujung tahun 60-an satu fenomena muzik dan gaya hidup baharu melanda anak-anak muda seluruh dunia. Malaysia tidak terkecuali.

Pengaruh muzik psychedelic yang berakar umbi genre blues dan rock n roll melalui counter culture dikenali sebagai budaya Woodstock.

Budaya popular Woodstock ini diasosiasikan dengan fahaman dan gaya hidup hippies - make love not war.

Fahaman dan pegangan hidup protes dan anti perang. Generasi muda Amerika lahir selepas perang dunia kedua inilah yang meraikan cinta, kasih dan sayang sesama manusia. Cara dan fahaman hidup hippies ini bermula dan berkembang dari Amerika Syarikat.

Anak-anak muda penganut fahaman hippies dari kelompok counter culture ini memprotes tindakan kerajaan Amerika memaksa anak-anak muda didaftarkan untuk menjadi soldadu dan dihantar ke Vietnam untuk berperang.

Lambang protes mereka ialah dengan imej rambut panjang, seluar jeans bell bottom, memakai rantai dengan baju T bercorak tie and dye.

Protes mereka ini disuara dan dizahirkan  melalui demonstrasi jalanan dan tunjuk perasaan pelajar di kampus-kampus universiti di seluruh Amerika.

Protes pelajar kampus paling diingati dan ikonik ialah insiden pada 4 Mei 1970 di kampus Ohio Kent State University di mana empat pelajar ditembak mati oleh Ohio National Guards dan sembilan lagi cedera.  

Perang yang bermula dari 1956 dikenali sebagai Vietnam War atau Perang Vietnam. Kemuncak perang ini pada tahun-tahun pertengahan 60-an hingga awal tahun 70-an.

Pada 30 April 1975 Amerika dan sekutunya Vietnam Selatan menyerah kalah. Akhirnya, pada 2 Julai 1976 Vietnam Utara dan Selatan bersatu menubuhkan Republik Sosialis Vietnam dan kekal hingga ke hari ini.

Woodstock Festival diadakan di Bethel, New York pada 15 hingga 18 Ogos 1969 dengan tema 3 Days of Peace and Music.

Ia merupakan satu event protes yang menggunakan muzik untuk menyampaikan mesej anti perang. Woodstock Festival membawa satu bentuk partisipasi dan penerimaan peminat kepada muzik yang belum pernah berlaku sebelum ini.

Walaupun pada 1967 di California pernah diadakan Monterey Pop Festival tetapi tidak dapat menyaingi Woodstock Festival dari segi jumlah penonton dan suasana festival itu sendiri.

Festival muzik ini adalah lambang protes dan penentangan generasi muda Amerika terhadap sistem kerajaan mereka.

Seramai 32 penyanyi dan kumpulan muzik mengadakan persembahan di kawasan terbuka dengan ditonton oleh hampir 500,000 peminat yang berkampung selama tiga hari tiga malam berbanding dengan seramai antara 25,000 hingga 90,000 untuk jangka masa sama di Monterey Pop Festival sebelum ini.

Bila sebut saja perkataan Woodstock sejak dari tahun 1970 sehingga sekarang terutamanya di negara kita ini akan membawa konotasi berkaitan dengan keruntuhan moral anak-anak muda.

Inilah stigma yang ditempelkan kepada apa-apa sahaja yang ada hubung kait dengan Woodstock. Baik muzik, filem, fesyen pakaian, rambut dan apa saja isu akan cuba dikaitkan dengan Woodstock untuk memberi persepsi negatif.

Berbalik kepada filem Woodstock, aku menulis tentang filem ini dalam konteks filem dan sejarah perfileman bukannya konteks moral. Woodstock Festival ini dirakam dalam bentuk filem dokumentari dengan judul Woodstock diarah oleh Michael Wadleigh.

Filem dokumentari ini diterbitkan dan diedar oleh Warner Bros. Ditayangkan pada 1970 dan mendapat sambutan hangat di seluruh dunia termasuk Malaysia. Filem dokumentari ini berjaya mencipta kutipan boxoffice berjumlah US 50 juta di seluruh dunia.

Aku menonton filem Woodstock di panggung Rex, Melaka pada tahun 1971. Panggung Rex Melaka telah lama diruntuhkan untuk memberi laluan kepada pembinaan bangunan komersial.

Filem Woodstock adalah filem dokumentari pertama aku tonton tanpa aku sedari yang Woodstock adalah filem dokumentari.

Pengetahuan dan pendedahan kebanyakan pelajar-pelajar sekolah termasuk aku ketika itu tentang jenis-jenis filem tidak seperti pelajar-pelajar sekarang yang lebih berpengetahuan tentang filem.

Filem kepada aku dan kebanyakan kami ketika itu adalah satu penceritaan yang mesti ada hero dan crook. Elemen ini biasa bagi filem-filem mainstream atau arus perdana. Filem Woodstock tidak ada elemen filem arus perdana tetapi masih boleh menarik minat ditonton ramai.

Ketika itu aku bersekolah dalam tingkatan lima di High School Melaka dan tinggal di asrama. Aku menonton filem Woodstock sebanyak tiga kali. Beberapa rakan aku yang ada lebih kemampuan kewangan menonton sehingga empat lima kali.

Kenapa kami begitu teruja dengan filem Woodstock?

Tarikan yang pasti sehingga kami mengulang tonton ialah muzik dan lagu-lagu yang dipersembahkan dalam filem ini oleh penyanyi-penyanyi dan band-band seperti The Who, Jimi Hendrix, Santana, Ten Years After, Joe Cocker, Janis Joplin dan ramai lagi. Lagu-lagu dan muzik mereka ini tidak pernah disiarkan melalui radio (RTM) ketika itu.

Sememangnya peluang menikmati lagu-lagu melalui filem Woodstock itu adalah satu pengalaman yang mahal.

Setelah aku tamat pengajian di UiTM dan memulakan kerjaya sebagai filmmaker sekali lagi filem dokumentari Woodstock ini menerpa masuk dalam hidup aku. Banyak informasi baharu tentang filem dokumentari Woodstock aku temui.

Aku memang peminat tegar pengarah Martin Scorsese. Dia dikenali melalui filem-filem hebatnya di antaranya filem Means Street (1973), Taxidriver (1976), Raging Bull (1980), Gangs Of New York (2002), The Aviator (2004), The Departed (2006) dan yang paling terkini filem The Wolf Of Wall Street.

Rupa-rupanya pengarah yang aku minati ini adalah salah seorang penolong pengarah dan penyunting filem Woodstock. Martin Scorsese baharu tamat pengajiannya dalam bidang filem dari New York University dan baharu berusia 27 tahun ketika terlibat dalam produksi Woodstock pada 1969.

Aku juga menemui informasi filem Woodstock memenangi anugerah Academy Award for Best Documentary Feature tahun 1971. Filem ini juga dicalonkan untuk anugerah Academy Award Bunyi Terbaik dan Suntingan Terbaik.

Filem dokumentari Woodstock ini penting untuk dijadikan rujukan kepada pelajar-pelajar filem dan peminat-peminat tegar filem dan pengkaji sosial dan antropologi.

Pada aku filem dokumentari Woodstock bukan kayu ukur penentu moral tetapi filem dokumentari Woodstock adalah perakam satu era penting dalam sejarah perkembangan dunia.

Renungkan kata-kata pengarah filem Martin Scorsese – “Film is history. With every foot of film that is lost, we lose a link to our culture, to the world around us, to each other and to ourselves.”

Kesimpulannya, tontonlah filem dengan minda terbuka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...