Ahad, 12 April 2015

Peti televisyen jadi watak utama

DRAMA Runtuh hasil tulisan dan arahan aku ini, disiarkan di slot cerekarama TV3 pada 1994 merupakan karya terakhir aku disiarkan oleh televisyen tempatan.

Selepas ini, banyak masa aku terlibat berkonflik dengan pihak berkuasa kerana aku tidak puas hati dengan layanan mereka terhadap diri aku sebagai karyawan.

Menurut Hassan Abd Muthalib dalam bukunya, Malaysian Cinema In A Bottle - perbezaan pemikiran, fahaman dan perjuangan aku bersifat non conformist terhadap isu-isu dalam industri seni dan hiburan tanah air sehingga aku dianggap the enfant terrible of the industry. 

Drama Runtuh mencatit banyak kenangan manis dan pahit kepada aku. Aku berpuas hati kerana segala penat lelah tanpa tidur yang cukup selama hampir lebih 10 hari kerana kegilaan aku merakam tanpa henti siaran lintas langsung sepanjang operasi mencari dan menyelamat tragedi keruntuhan Highland Towers, akhirnya membuahkan hasil.

Jumlah bahan-bahan rakaman visual tragedi itu yang aku miliki dalam bentuk rakaman pita video VHS berdurasi hampir lebih 200 jam. ‘Muntah’ aku memilih bahan-bahan untuk digunakan menghasilkan drama ini.

Melalui drama itu, aku ingin bercerita tentang keserabutan, kekecohan dan kekalutan perangai manusia. Konflik manusia ini berlaku pada satu malam di satu unit kediaman apartmen di sebuah kondominium di Kuala Lumpur.

Dalam masa sama, operasi mencari dan menyelamat tragedi keruntuhan kondominium Highland Towers sedang dijalankan dan disiarkan secara lintas langsung oleh stesen-stesen televisyen.

Satu keruntuhan berlaku di luar dalam bentuk fisikal dan satu lagi keruntuhan berlaku di dalam diri manusia dalam bentuk kegagalan melawan dan mengawal hasutan nafsu yang diperkudakan setan.

Runtuh bermula dengan kepulangan seorang jurufoto jurnalis sebuah akhbar ke apartmennya setelah selesai bertugas overtime membuat liputan tragedi keruntuhan Highland Towers.

Sidi Oraza memerankan watak jurufoto jurnalis ini sedang punya masalah dengan teman wanitanya, Aida Rahim yang marah kerana Sidi asyik menangguhkan pertemuan mereka kerana kesibukan.

Sidi menyewa salah satu daripada dua bilik di apartment itu. Bilik satu lagi didiami oleh seorang juruterbang yang diperankan oleh Faizal Hussein.

Si juruterbang ini pula sedang menghadapi masalah dengan teman wanitanya, seorang gadis anak keluarga bergelar. Si gadis ini kuat cemburu buta dan suka mengongkong Faizal. Watak gadis ini diperankan oleh Sharifah Haslinda atau Lind.

Di dalam bilik Faizal, sedang terjadi pertengkaran antara mereka. Faizal hendak memutuskan hubungan mereka. Lind bengang dengan niat Faizal itu – terjadi tuduh menuduh dan ungkit bangkit tentang benda-benda yang pernah mereka kongsi bersama sebelum ini.

Dalam waktu yang sama rakan Sidi, watak ini diperankan oleh Nasir Bilan Khan pula datang ke apartmen itu kerana ingin menyembunyikan isteri keduanya, A Aida yang baharu dinikahinya di Narathiwat, Thailand. Pasangan pengantin baharu ini ingin bersembunyi dari diburu oleh isteri pertama Nasir yang diperankan oleh Azizah Mahzan. Isteri pertama Nasir telah berjaya mengesan skandal kecurangan suaminya itu. Dia sedang menjejaki dan cuba mengesan di mana suaminya berada. Sidi terpaksa membenarkan Nasir dan isteri baharunya itu bersembunyi di biliknya sementara Nasir mencari jalan untuk menyelesaikan masalahnya itu.

Di bilik Sidi, Nasir terpaksa memujuk A Aida, isteri baharunya yang sangat marah kerana dibohongi oleh Nasir yang mengaku bujang sebelum ini.

Peti televisyen di ruang tamu itu sentiasa terpasang menyiarkan siaran lintas langsung sejak operasi mencari dan menyelamat dimulakan. Dalam keletihan Sidi terpaksa melepak di sofa di ruang tamu sambil ditemani oleh televisyen yang sedang menyiarkan siaran lintas langsung operasi mencari dan menyelamat dari lokasi tragedi keruntuhan Highland Towers.

Sidi seperti terperangkap oleh insiden keruntuhan Highland Towers. Di luar dia bertugas di lokasi tragedi dan bila balik ke rumah dia terpaksa berdepan lagi dengan insiden sama melalui siaran lintas langsung yang terpancar di skrin televisyennya.

Ketika lintas langsung di televisyen di ruang tamu menyiarkan tragedi itu, apartmen Sidi bagai hendak runtuh disebabkan perangai rakan-rakannya. Watak Sidi ini diperangkap dan terpaksa berdepan dengan dua bentuk keruntuhan.

Akhirnya, semua terbongkar. Isteri pertama Nasir berjaya menemui suami dan madunya di apartmen Sidi. Lind merajuk dan meninggalkan Faizal. Aida datang dan menemui Sidi yang terjelepuk keletihan teramat sangat kerana terpaksa melayan kerenah rakan-rakannya.

Begitulah secara ringkas naratif drama Runtuh.

Aku mengolah cerita ini dengan menjadikan kononnya televisyen di ruang tamu ini sedang menyiarkan siaran lintas langsung dari lokasi kejadian keruntuhan Highland Towers. Peti televisyen itu sebenarnya watak utama. Watak-watak manusia yang aku tampilkan hanya sebagai watak-watak pembantu untuk menggerakkan plot.

Satu keunikan drama ini ialah barisan pelakon-pelakonnya. Hampir kesemua yang terlibat merupakan pelakon-pelakon sedang top - Sidi Oraza, Faizal Hussein, Nasir Bilan Khan, Aida Rahim, Azizah Mahzan dan Sharifah Haslinda. Melainkan A Aida, pelakon baharu sedang mencari tapak dalam bidang lakonan ketika itu. Sekarang A Aida merupakan penerbit dan produser syarikat A Aida Production yang popular dengan siri Fatimah Juling dan Halimah Jongang.

Kecuali Sidi Oraza dan Sharifah Haslinda yang tidak aktif lagi tetapi ramai di antara mereka ini masih laris dan top sehingga sekarang.

Masalah yang aku hadapi ialah untuk meletakkan kredit barisan nama-nama pelakon. Masing-masing punya nilai setaraf dan pembahagian watak seimbang. Untuk menyelesaikan masalah ini aku mengambil keputusan meletakkan nama mereka mengikut abjad. Setakat aku tahu sehingga sekarang, drama Runtuh merupakan satu-satunya drama televisyen menggunakan sistem abjad untuk memperkenalkan barisan nama-nama pelakon yang terlibat.

Paling tidak dijangka dan lucu bila nama pelakon baharu A Aida kerana abjad A di depan namanya membolehkannya dikreditkan pelakon paling teratas berbanding Azizah Mahzan dan Aida Rahim. Nama A Aida pertama dan baharu diikuti oleh nama-nama pelakon lain.

Penggambaran Runtuh dilakukan pada pertengahan bulan Januari,1994, setelah aku berjaya mendapatkan produser untuk menerbitkan drama aku ini.

Semua berjalan lancar sehingga akhir penggambaran bila bayaran kedua beberapa tenaga penting termasuk penolong pengarah masih tertangguh. Ini membuat Faisal bengang dengan bayaran yang masih tidak ditunaikan. Dia ada keperluan untuk membayar sewa rumah, ansuran kereta dan keperluan-keperluan lain.

Satu petang, seminggu selepas tamat penggambaran dan masih menunggu bayaran yang dijanjikan, aku bersama Faisal dan Ito Mohd (penyanyi Blues Gang) berada di pejabat rakan aku yang sebelum ini telah aku ubahsuai jadikan lokasi apartmen Sidi untuk penggambaran tempoh hari.

Tiba-tiba si produser muncul dalam keadaan marah-marahkan Faisal. Terjadi pertengkaran sengit antara mereka. Keadaan sungguh tegang dan kritikal. Pergaduhan hampir terjadi. Berbagai kemungkinan boleh berlaku. Aku dan Ito berusaha menenangkan kedua-duanya.

Akhirnya, kami berjaya. Bila keadaan sudah terkawal dan si produser telah beredar, kami membuat keputusan supaya Faisal membuat laporan polis. Kami sepakat bersetuju tidak mahu menyebarkan dan mensensasikan insiden ini melalui media cetak dan elektronik kerana ia akan jadi kes polis.

Aku ingin catatkan di sini, seperti juga laporan polis yang aku buat 30 tahun lalu kes tauke panggung di Pulau Pinang mengsabotaj tayangan filem arahan pertama aku, Kembara Seniman Jalanan (1986) - tiada tindakan diambil oleh pihak berwajib.

Laporan polis oleh Faisal pada Januari, 1994, selepas hampir 21 tahun sehingga kini menerima nasib sama. Tiada tindakan undang-undang diambil ke atas produser tersebut. Walaupun kita semua maklum kesalahan melibatkan senjata api adalah satu kesalahan yang berat di sisi undang-undang negara ini.

Dari pengalaman ini, aku sering berfikir betapa parahnya keruntuhan nilai-nilai tanggungjawab kita sebagai manusia dan rakyat negara ini yang sepatutnya bertamadun, bermaruah dan paling penting menghormati undang-undang negara. Mana perginya nilai-nilai ini?

Jangan salahkan aku bertanya - apakah usaha kita untuk membendung keruntuhan ini? Atau kita mahu terus runtuh?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...