Ahad, 15 November 2015

DAU, ketelitian kurang siuman?

APA terjadi dalam set dipanggil ‘The Institute’ atau Institut? Set penggambaran dibina khas untuk filem Dau arahan Illya Khrzhanovsky, pengarah muda Rusia yang esentrik dan dianggap ‘gila’ oleh media Rusia dan dunia.

Set Institut ini dibina oleh Khrzhanovsky di bandar Kharkiv di timur laut Ukraine. Ia adalah set filem terbesar pernah dibina di Eropah. Ia merangkumi keluasan kawasan berjumlah 12,000 meter persegi dengan pembinaan semula bangunan dan kawasan larangan secara besar-besaran untuk menggambarkan era Stalin dan Moscow yang pernah wujud pada 1938-1968.

Berukuran lebih kurang saiz dua padang bola sepak dengan dikelilingi bangunan lima tingkat dengan seni bina bersifat ‘menindas’ dan menggerunkan yang sering kita lihat di negara-negara blok komunis.

Terdapat satu bangunan besar menempatkan makam Lenin, di samping dua bangunan kediaman yang kelihatan lusuh. Semua ini ditambah oleh suasana suram dengan angin kencang diiringi muzik cello tanpa nada sentiasa kedengaran melalui pembesar suara yang dipasang di tiang-tiang di sekitar kawasan set tersebut.

Suasana ini dilahirkan oleh Khrzhanovsky dengan tujuan mewujudkan seolah-olah satu keadaan tegang dan tidak selesa untuk dialami oleh sesiapa berada di situ.

Apa bakal aku tuliskan minggu ini merupakan catatan pengalaman diceritakan oleh Michael Idov, seorang wartawan, penulis dan penulis skrip filem. Turut aku catatkan pengalaman juru foto terkenal Rusia Sergey Maximishim yang pernah memfoto tokoh-tokoh seperti Presiden Rusia, Vladimir Putin dan Presiden Cuba, Fidel Castro. Mereka berpeluang melawat dan membuat liputan di set penggambaran filem Dau pada 2011.

Produksi dan penggambaran filem Dau ini asalnya dirancang untuk tujuh minggu. Tetapi berlarutan dari 2006 hingga 2011 dengan bajet meningkat daripada USD3.5 juta kepada kira-kira USD10 juta. Penggambaran filem Dau siap dan berakhir pada  2011 dengan merakam sambutan besar-besaran dan pembakaran set penggambaran.

Persepsi awal Idov mengenai penggambaran filem dilakukan dalam set binaan oleh Khrzhanosky itu merupakan signifier atau petanda awal tentang satu ‘kegilaan’ bakal dialaminya untuk tiga hari mendatang.

Menurut Idov dalam artikelnya - dari pengarah sehingga kepada semua yang terlibat dalam penggambaran ini, baik pelakon dan kru seakan ditelan dan hilang dalam satu kehidupan tertutup yang dicipta khas untuk penggambaran filem Dau ini.

Mereka dibawa oleh Khrzhanovsky ke satu zaman silam. Penggambaran yang sedang dilakukan merupakan pewujudan semula suasana tahun 1956 dan seterusnya era 60-an.

Kehadiran jurufoto, Sergey Maximishim dengan peralatan kamera terkini dan canggih telah menimbulkan masalah kepada pihak penggambaran dan pengarah Khrzhanovsky. Kamera moden digital Sergey tidak dibenarkan di dalam set melainkan ia ditutup dengan sesuatu yang sesuai seperti kain atau kulit tiruan.

Para petugas di bengkel memerlukan hampir empat jam untuk membuat dan menjahit pembalut untuk kamera Sergey itu. Juru foto otai ini agak kurang senang dengan ‘kepuraan-puraan’ yang cuba diwujudkan oleh Khrzhanovsky.

Barang-barang moden seperti telefon bimbit, kamera, rokok dan pemetik api moden sememangnya diharamkan keberadaan dan penggunaannya di set ini.

Set ini dibina untuk melihatkan Rusia seperti di tahun 1950-an. Ini selaras dengan watak utama filem ini iaitu Pemenang Nobel Prize, 1962 dalam bidang fizik, Lev Landau. Dalam kawasan ditetapkan itu semua pelakon, kakitangan dan sehinggakan pelawat perlu berpakaian dan berkelakuan seperti ketika hidup dalam pemerintahan rejim totalitarian era 50-an dan 60-an Soviet. Tiada pengecualian.

Untuk memastikan semua yang terlibat mematuhi syarat dan peraturan yang diwajibkan oleh Khrzhanovsky itu, satu sistem denda dikenakan kepada sesiapa yang ingkar. Tingkah laku mereka dipantau oleh mereka yang memerankan watak pengawal dan polis KGB. Dalam kehidupan sebenar mereka adalah bekas anggota polis dan KGB.

Sistem denda bermula bila Khrzhanovsky mendapati beberapa pekerja dan kru menyeludup telefon bimbit, laptop dan berinteraksi dengan dunia luar lewat Facebook. Kesalahan lain yang boleh didenda termasuk kelambatan dalam menjalankan tugasan. Denda selalunya melalui pemotongan gaji harian mereka.

Satu lagi kegilaan esentrik Khrzhanovsky ialah melarang penggunaan perkataan yang belum wujud pada era 50-an dan 60-an dalam set penggambaran. Kesilapan ini juga membolehkan seseorang itu didenda.

Idov menulis tentang pengalamannya tersalah menggunakan perkataan terkini ketika berinteraksi dengan Khrzhanovsky berbincang tentang penggambaran filemnya itu.

Ikuti catatan perbualan mereka - “Adakah anda akan menambah visual bandar ini dengan CGI nanti?” Saya sekadar bertanya dengan santai mengenai perancangannya di peringkat pos produksi. Khrzhanovsky terus melompat dari kerusi lantas mengingatkan saya, “Lihat, jika salah seorang pengawal mendengar anda, dia akan denda saya USD 125,” katanya.

“Anda tidak boleh menggunakan kata-kata yang tidak mempunyai makna di dunia ini.” “Seperti CGI?” ulang saya.

“Sekarang pengawal itu akan mendenda saya dua kali.” Khrzhanovsky memberi saya amaran dengan wajah serius.

Seterusnya, ikuti catatan Idov ketika dibawa oleh Khrzhanovsky melawat set Institut tersebut –Khrzhanovsky membuka pintu depan salah satu bangunan-kediaman dalam set itu.

Terdapat dalam pangsapuri itu dapur dengan peti sejuk berisi makanan segar sempurna boleh dimakan tetapi dengan tarikh lupus 1952. Berulang kali, Khrzhanovsky membuka almari-almari mengandungi seluar dalam, kotak mancis, lilin, buku, sapu tangan, ketulan sabun, bebola kapas, susu pekat era 50-an.

Tidak cukup dengan ketelitian terhadap prop dan peralatan daripada sebesar-besar sehingga sekecil-kecilnya, aku terkejut membaca catatan Idov seterusnya - Khrzhanovsky dengan bangga menunjukkan tiga buah tandas. “Paip tandas dan pamnya direka mengikut ukuran asal.”

Dia mengepam tandas di setiap bangunan untuk menunjukkan saya, bahawa tandas-tandas itu masih boleh berfungsi tetapi untuk menunjukkan kepada saya perbezaan paip dan pam tandas yang mereka bina berbanding tandas moden sekarang.

Menurut Khrzhanovsky, tandas moden mengeluarkan bunyi air yang salah ketika dipam. Bunyi air tandas moden ketika dipam menghasilkan bunyi nota irama yang salah kerana air turun ke dalam mangkuk.

Idov menganggap perincian ini adalah benar-benar tidak siuman.

Tetapi kepada aku inilah kegilaan esentrik kesenimanan seorang pengarah. Apa lagi keesentrikan Illya Khrzhanovsky ketika mengarah filem Dau sejak 2006 sehingga peringkat suntingan sekarang yang masih belum siap? Kita sambung minggu depan, insya-ALLAH.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...