Ahad, 7 September 2014

Isu panas lariskan filem?

ANTARA 1981 hingga 1985, permulaan kemunculan pengarah-pengarah baharu dengan idea dan filem-filem membawa tema dan isu terkini yang lebih ke depan dan progresif. Seperti aku tulis sebelum ini, lima tahun awal 80an ini menyaksikan kebangkitan baru dalam industri perfileman tanah air.

Rahim Razali dengan filem-filem genre dramanya, Shahrom Mohd Dom dengan filem adaptasi dari novel dan Othman Hafsham dengan filem genre komidinya.

Dalam masa sama pengarah-pengarah bekas studio Jalan Ampas dan Cathay Keris, Singapura masih mendominasi industri filem tanah air. Penggiat-penggiat filem yang punya kemampuan kewangan melalui syarikat yang mereka tubuhkan sendiri mencuba mengarah filem walaupun tanpa ilmu perfileman.

Filem-filem mereka kebanyakannya masih mengikut acuan lama dari segi persembahan visual dan olahan walaupun dalam bentuk warna dan bidang luas. Tema dan cerita arahan mereka juga masih berkisar kepada isu-isu lapuk yang tidak mencabar minda dan meningkatkan daya fikir penonton.

Filem-filem genre drama hanya mampu mengangkat tema berkisar tentang kisah anak derhaka kepada ibu dan bapa, kepercayaan kepada benda-benda khurafat dan tahyul, masalah remaja berebut cinta, halangan cinta remaja kerana darjat dan tema-tema kitar semula dari filem-filem zaman hitam putih yang klise sifatnya.

Perhatikan di antara filem-filem keluaran 1981 seperti Anita Dunia Ajaib, Langit Tidak Selalu Cerah, Mama oh Mama, Ribut Barat dan Sesejuk Air Mata Ibu masih membawa tema-tema seperti di atas.

Trend ini masih diteruskan oleh filem-filem keluaran 1982 hingga 1985 seperti di antaranya, Esok Untuk Siapa, Dendam Dari Pusara, Penentuan, Kabus Tengah Hari, Ilmu Saka, Jauh Di Sudut Hati, May 13, Talak dan beberapa filem lagi.

Tidak dinafikan ada di antara filem-filem jenis ini berjaya mencatat kutipan pecah panggung seperti filem Azura (1984) arahan Deddy M Borhan keluaran Sabah Film Production.

Kejayaan pecah panggung filem ini lebih kepada percubaan berani pengarahnya menampilkan untuk pertama kali penyanyi yang sedang meletup ketika itu, Jamal Abdillah sebagai hero. Ada pihak mengaitkan sukses filem Azura kerana berita panas kes penahanan Jamal kerana dadah di Lapangan Terbang Kuching, Sarawak. Insiden ini berlaku sebaik sahaja filem Azura mula ditayangkan di panggung.

Aku lihat isu panas yang berlaku kepada Jamal hampir 30 tahun lalu berulang semula pada 2011. Apakah sukses meletupnya kutipan 11 juta filem KL Gangster 1 arahan Shamsul Yusuf kerana isu melibatkan Pekida merupakan ulang tayang isu filem Azura? Masih boleh dipersoalkan sama ada persepsi ini boleh diterima atau tidak dalam konteks pemasaran dan promosi sesebuah filem terutamanya di Malaysia.

Isu panas membantu melariskan filem. Menarik juga untuk difikirkan. Renungkanlah. Tidak ketinggalan kemunculan Fauziah Ahmad Daud (Ogy) yang mula mengukir nama sebagai pelakon dan penyanyi sebagai heroin. Satu gandingan watak remaja yang berjaya melahirkan empati kepada penonton muda. Penonton muda ketika itu boleh mengidentifikasikan diri mereka dengan watak-watak Zek dan Azura.

Filem ini juga bercorak muzikal pertama yang menampilkan watak-watak remaja yang berimej rugged dan ranggi – blue jeans, jaket denim serta motosikal yang sinonim dengan cita rasa remaja. Memang tidak dinafikan filem Azura berjaya mencipta sensasi. Ia memberi pertanda filem Melayu masih boleh menarik penonton ke panggung.

Filem ini berhasil memuaskan selera penonton filem Melayu dengan pembaharuan dari segi barisan pelakon dan ciptaan muzik dari M Nasir. Ini merupakan penglibatan pertama M Nasir dalam penghasilan muzik dan lagu untuk filem.
 
Persoalannya apakah sensasi dan kejayaan kutipan pecah panggung filem Azura ini berhasil meningkatkan pengisian minda penonton dengan tema dan cerita yang dipaparkan?

Pengajaran yang dapat aku kutip dari kejayaan filem Azura dengan segala isu panas dan kontroversialnya ialah perlu dan pentingnya unsur-unsur komersial sesebuah filem diadun dengan kefahaman tentang bahasa dan nahu filem – film grammar.

Bagi melahirkan kefahaman ini seseorang pengarah mesti menguasai dan mendalami ilmu untuk menghasilkan filem yang punya nilai estetik dan intelek. Kesedaran ini membuat aku jadi lebih obses untuk menimba ilmu dan pengalaman sebagai persediaan untuk menjadi seorang pengarah filem yang berani membawa pembaharuan.

Filem-filem komidi pula masih berlegar ditakuk lama tanpa perubahan. Penyampaian dengan gaya slapstick masih menjadi pilihan oleh pengarah-pengarah generasi lama ini. Tiada pembaharuan dari aspek cerita dan persembahan.

Jika dilihat dari jumlah 57 filem yang dihasilkan sepanjang lima tahun dari 1981 hingga 1985 hanya ada 7 filem membawa tema dan isu baharu serta berlainan. Dari 7 filem ini pula cuma 2 filem dihasilkan oleh seorang pengarah dari generasi Jalan Ampas berbanding dengan 5 filem yang dihasilkan oleh pengarah-pengarah generasi baharu.

Filem-filem Ranjau Sepanjang Jalan (1983) dan Jasmin (1984) arahan Jamil Sulong merupakan 2 filem dihasilkan oleh pengarah generasi Jalan Ampas yang membawa kelainan. Filem Ranjau Sepanjang Jalan adalah adaptasi dari novel paling penting di antara karya-karya Shahnon Ahmad. Sementara filem Jasmin adalah filem genre drama berdasarkan sejarah.

Dari kelompok pengarah generasi Jalan Ampas cuma Jamil Sulong yang berjaya membebaskan dirinya dari menghasilkan filem-filem dengan tema lama.

Pengarah filem generasi baharu berhasil mengangkat tema dan isu lebih terkini lewat 6 filem mereka. Bermula dengan filem Abang (1981) arahan Rahim Razali dan diikuti filem Pemburu (1982) dan Mati Seorang Patriot (1984). Shahrom Mohd Dom dengan filem Langit Petang (1982) adaptasi dari novel karya A Samad Said. Othman Hafsham dengan filem Mekanik (1984) berjaya membuat kutipan pecah panggung dengan filem bergenre komidi di samping membawa tema segar dan terkini tentang interaksi bangsa Malaysia. Bukan lagi komidi slapstick memualkan.

Aku lihat suasana industri perfileman tanah air ketika itu sedang mengalami perubahan. Transisi yang diidamkan oleh penggiat dan pengarah filem muda generasi baharu mula berlaku walaupun dengan momentum yang perlahan.

Tugas berat yang perlu dipikul oleh pengarah dan penggiat filem muda ketika itu bagaikan berada dalam situasi memecahkan satu tembuk batu yang pejal dan keras. Sukar namun usaha mesti dilakukan dan ditingkatkan.

Ketika semua ini berlaku aku sedang mencari tapak untuk membina kerjaya dalam bidang filem. Secara peribadi aku menganggap lima tahun pertama 80-an ini sebagai masa untuk aku menyiapkan diri aku secara fizikal dan mental sebelum aku menerjunkan diri sepenuhnya ke dalam bidang perfileman.

Masa aku banyak dihabiskan untuk menambah ilmu dan mencari pengalaman dengan terlibat dalam produksi filem cereka setelah hampir 3 tahun sebelum ini aku bergiat dalam pembikinan filem-filem iklan. Rutin hidup aku ketika itu semuanya berkaitan dengan filem. Aku makan filem, minum filem dan tidur filem. Ada ketikanya aku mimpi pun filem. Aku obses dengan filem.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...