Ahad, 14 Jun 2015

Sinema Islami pencabar Hollywood

ALHAMDULILLAH, akhirnya aku berjaya menjumpai semula kertas presentasi Mansor Puteh bertajuk Muslim Cinema As An Antithesis to Hollywood atau terjemahan ringkasnya 'Sinema Islami'.

Sebagai Pencabar Hollywood' setelah sehari suntuk menyelongkar kotak-kotak dokumen serta kertas-kertas presentasi dan perbahasan filem dalam simpanan aku sepanjang hampir 20 tahun lalu.

Kertas ini beliau bentangkan pada 16 September 1999 di Khalil Sasakini Cultural Center of the Ministry of Culture, Republic of Palestin, Ramallah.

Selain salinan kertas presentasi dalam bahasa Inggeris setebal 14 muka surat ini, Mansor juga menyertakan salinan fotokopi keratan-keratan akhbar berbahasa Melayu dan Inggeris terbitan 1994 dan 1999 yang mengandungi artikel-artikel dan temu bual dengan beliau mengenai kandungan gagasan Muslim Cinema atau Sinema Islami yang ingin direalisasikannya itu.

Ketika pertama kali, aku membaca kertas presentasinya ini 16 tahun lalu, aku dapati Mansor sememangnya berpandangan jauh ke depan. Mungkin terlalu jauh ke depan ketika itu. Satu idea terkini, berani dan asli. Aku rasa dan pasti Mansor tahu magnitud ideanya itu bakal berdepan dengan kritikan dan pandangan skeptikal daripada berbagai pihak.

Aku sentiasa berpandangan positif kerana pandangan, idea dan cadangan yang bersifat out of the box yang diuar-uarkan oleh Mansor ini jika tidak berjaya dilaksanakan ketika itu atau terus dipetisejukkan bukan satu masalah.

Paling penting ada di antara pembikin, penggiat, pengkaji dan pemikir filem kita yang mampu berfikir sehingga ke peringkat mewujudkan Sinema Islami di peringkat dunia. Boleh buat atau tidak, itu persoalan lain. Paling penting kemampuan untuk memikir dan melahirkan idea, wawasan dan gagasan tersebut. Sikap dan daya fikir Mansor ini yang perlu kita hargai dan hormati. 

Beliau seorang filmmaker dan pemikir filem yang terlatih khusus dalam pengajian filem. Tapak kekuatan beliau berlandaskan ilmu filemnya. Cetusan idea beliau itu didasari oleh kekuatan ilmu dan pengetahuan bidang perfileman yang tinggi. Bukan calang-calang individu mampu berfikir dan mencetuskan gagasan besar begini.

Berdasar dokumen dan bahan-bahan yang aku peroleh daripada simpanan ini serta maklumat daripada sumber lain, aku akan cuba sedaya mampu menyusuri perjalanan perkembangan kertas presentasi Mansor ini sejak mula dibentangkan untuk pertama kali di konferensi – Internasional Congress of Muslim Filmmakers di Teheran pada Februari, 1994 sehingga kini.

Pada 1999 dengan penambahan kandungan dan informasi terkini, sekali lagi Mansor berpeluang membentangkan kertas presentasinya di Ramallah, Palestin.

Sebaik aku ingin mula menulis artikel ini, aku teringatkan Awang, seorang pemuda sangat meminati dan punya pengetahuan filem agak luas yang  aku ceritakan minggu lepas. Aku pasti artikel-artikel dalam keratan-keratan akhbar yang aku temui semula bersama dan kertas presentasi Mansor inilah yang dibaca dan dimaksudkan oleh Awang bila dia bertanya aku tentang perkembangan idea gagasan Sinema Islami ketika kami bertemu di TBS tempoh hari. Apa sebenarnya isi kandungan dan idea mahu dikemukakan oleh Mansor Puteh sejak 1994?

Sebelum aku melanjutkan menulis tentang isu Sinema Islami sebagai pencabar, pengganti atau antitesis kepada Hollywood, aku ingin mengucapkan terima kasih kepada Awang, si dropout Al Azhar yang bertanya aku tentang idea Mansor ini sehingga ‘memaksa’ aku untuk membongkar semula bahan-bahan berkaitan isu ini.

Lalu aku ulang baca dan menelaah kertas presentasi tersebut. Memang banyak benda-benda yang relevan sehingga sekarang telah dikupas dan dicuba fahamkan oleh Mansor kepada khalayak massa baik di Malaysia mahupun negara-negara di seluruh dunia Islam.

Kali ini aku membaca dan menelaah tulisan Mansor dengan mengambil kira suasana perkembangan terkini yang berlaku di negara kita dan negara-negara Islam lain berbanding 16 tahun lalu. Banyak perbezaan aku rasai dan temui ketika membaca kertas presentasi Mansor ini pada 1999 berbanding sekarang. Pembacaan kali ini memberi aku satu pengalaman cinematic insight bersifat politikal yang jauh berbeza daripada sebelum ini.

Apatah lagi dengan perubahan yang dialami oleh negara-negara Islam dan dunia keseluruhannya selepas peristiwa 11 September 2001.

Ketika Mansor mengemukakan idea Muslim Cinema atau Sinema Islaminya pada 1994, keadaan dunia sejak 80-an serta  awal dan akhir 90-an yang melibatkan pergolakan hubungan antarabangsa dunia, sosial dan hubungan politik negara-negara Islam dengan kuasa besar dunia terutamanya, Amerika masih dalam suasana tidak sekacau bilau sekarang.

Ketika itu hanya isu-isu melibatkan Palestin yang berlarutan sejak terbentuknya negara haram Israel pada 1948, percubaan menakluki Afghanistan oleh kuasa dunia Beruang Putih (Rusia) dan serangan Amerika ke atas Iraq yang dikenali sebagai Gulf War atau Perang Teluk pada 1990 -1991 menjadi tumpuan dunia dalam pertembungan antara ummah Islam dengan golongan kufar.

Tetapi selepas peristiwa 9/11 dan ikuti serangan Amerika ke atas Afghanistan pada 2001 yang menyebarluaskan kewujudan puak Taliban dan figura bernama Osama Ben Laden sebagai musuh nombor wahid dunia, pertembungan antara ummah dan negara-negara Islam dengan kufar mula meningkat.

Ditambah dengan sikap Amerika menganggap pejuang-pejuang Islam sebagai golongan militan dan musuh baharu selepas komunis gagal dikalahkan oleh Uncle Sam - Amerika menerusi Perang Vietnam (1955 – 1975).

Apa yang ingin aku nyatakan ialah pandangan dan idea Mansor ini dicetuskan bukan sebagai tindak balas kepada atau disebabkan peristiwa-peristiwa yang melibatkan tindakan keganasan yang agresif atau perang as per se.

Secara sepintas lalu, kandungan kertas presentasi Mansor ini menyentuh tentang perlunya negara-negara Islam menggembleng tenaga kreatif dan kepakaran pengurusan filem sebagai senjata menangkis serangan yang dilakukan Amerika ke atas minda umat Islam secara halus tanpa disedari meracuni budaya hidup dan pemikiran umat Islam sejak sekian lama.

Mansor cuba membawa mesej – selama ini Hollywood mengawal dan membawa ummah Islam sedunia makin jauh daripada cara hidup dan pemikiran yang Islamik. Beliau mencadangkan satu gerakan perlu difikir dan diwujudkan bagi menyekat serangan halus Amerika melalui filem-filem Hollywoodnya ke atas ummah Islam. Inilah isu yang perlu diberi keutamaan untuk dikupas, dibincangkan, difikirkan dan dicari jalan dan cara mendepaninya.

Mansor memulakan kertas presentasinya dengan harapan projek ini akan menyumbang kepada kepada kebangkitan ummah Islam – the project that will benefit the entire Muslim Ummah and the people of the Third World in general, and make Islam the most important force in the new millennium, and the earth, as an Islamic Planet!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...