Ahad, 2 Ogos 2015

Hari raya tengok wayang gambar

PAGI Ahad lepas aku bertemu dengan seorang brother berusia lebih otai daripada aku. Brother otai ini bertanya kenapa sejak kebelakangan ini aku banyak menulis tentang isu dan hal-hal yang ‘berat’. Aku rasa beliau maksudkan tulisan aku mengenai kupasan kertas kerja Allahyarham Dr Anuar Nor Arai dan gagasan tentang Muslim Cinema atau Sinema Islami lewat kertas presentasi Mansor Puteh. Ini adalah pandangan beliau. Aku tidak ada masalah tentang itu.  

Aku terangkan kepada brother ini, aku rasa bertanggungjawab dan perlu menulis isu, perkara atau subjek tersebut untuk menambah pengetahuan ilmu dan informasi kepada penggiat, pembikin, peminat dan paling penting pelajar-pelajar filem kita.   

Tulisan aku mengenai idea dan gagasan Allahyarham Dr Anuar Nor Arai dan Mansor Puteh adalah sebahagian daripada sejarah perkembangan filem Melayu khasnya dan filem Malaysia umumnya.

Beliau meminta aku jangan lupa terus menulis tentang hal-hal berkaitan filem dan dunia hiburan Melayu terutamanya pada tahun 60-an. Pastinya zaman brother ini meniti usia remajanya dan aku menempuhi zaman sekolah rendah.

Era ketika televisyen baharu sahaja diperkenalkan di negara ini. Program-program televisyen berbentuk hitam putih mampu dinikmati hanya melalui dua saluran. Zaman di mana keupayaan seseorang memiliki peti televisyen adalah lambang dan status kemewahan.

Hari ini adalah 17 Syawal. Sejak kecil aku sering mendengar dan sebati dengan ungkapan – ‘kita puasa sebulan, raya pun sebulanlah’. Sepanjang aku ingat itulah budaya dan cara lazim orang-orang Melayu meraikan dan menyambut Hari Raya Aidilfitri sejak dahulu. Sekarang jangka masa sebulan itu dipenuhi pula dengan acara rumah terbuka. Acara yang sering diadakan pada hujung minggu sepanjang bulan Syawal ini.

Mengambil kesempatan sempena lazimnya orang-orang Melayu berhari raya sehingga sebulan, sepanjang Syawal ini aku mahu menulis hal-hal santai dan nostalgik dalam konteks sambutan hari raya era 60-an. Sambutan berhari raya yang ada kaitan dengan budaya menonton filem atau tengok wayang gambar.

Bagaimana orang–orang Melayu terutamanya golongan muda ketika itu menjadikan aktiviti tengok wayang gambar di panggung wayang sebagai salah satu acara perayaan menyambut hari raya yang pernah aku lalui dan alami sendiri – satu pengalaman first hand.

Aku mahu membawa pembaca ke flashback – imbas kembali ke era awal sehingga akhir 60-an bagi menghayati bagaimana sebahagian besar rakyat khususnya orang-orang Melayu meraikan aktiviti menonton wayang ketika menyambut perayaan Aidilfitri dan Aidiladha.

Televisyen hitam putih mula dilancarkan pada 1963 tetapi tidak dapat dinikmati oleh semua lapisan rakyat. Apatah lagi rakyat susah yang duduk di kampung-kampung yang tidak ada bekalan elektrik.

Hanya radio memainkan peranan penting selain akhbar dan majalah sebagai sumber informasi dan hiburan. Media audio dan cetak ini mencorakkan hampir seluruh suasana hidup rakyat selepas merdeka 1957 dan tahun-tahun awal sehingga lewat 60-an.

Kegiatan menonton filem atau istilah era itu ‘tengok wayang gambar’ adalah satu kegiatan budaya yang sangat diraikan – dalam pengertian mudah menonton wayang atau filem ketika itu adalah satu aktiviti istimewa dan penuh bermakna kerana keupayaan menonton filem tidak secanggih dan boleh dilakukan selazim sekarang. Menonton atau tengok wayang gambar Melayu mahupun wayang gambar barat Hollywood dan wayang gambar popular Hindustan merupakan kegiatan sosial istimewa yang eksklusif dan luxury – satu kemewahan.

Bukan semua orang mampu pergi menonton filem atau tengok wayang gambar di panggung. Panggung-panggung wayang gambar hanya terdapat di bandar-bandar utama dan pekan-pekan besar di setiap negeri.

Keadaan ini lebih dirasai oleh rakyat marhaen terutamanya penonton-penonton Melayu. Kelompok penonton ini kebanyakannya duduk di kampung-kampung jauh dari pekan besar atau sederhana besar dan bandar-bandar besar utama.

Sekarang perkataan panggung wayang gambar disebut sebagai pawagam. Perkataan pawagam adalah singkatan daripada perkataan panggung wayang gambar. Perkataan ini diilhamkan dan dipopularkan pada awal 70-an oleh Seniman Agung, P Ramlee!

Seingat aku, aku mula tengok wayang gambar di panggung atau menonton filem di pawagam ketika berumur 10 tahun.

Peluang menonton wayang hanya datang ketika menyambut hari raya sama ada Aidilfitri atau Aidiladha. Aku sememangnya looking forward untuk peluang menonton wayang sebagai salah satu kegiatan wajib menyambut hari raya. Pada hari rayalah aku berpeluang mengikut saudara-saudara aku yang lebih tua pergi menonton wayang di bandar Melaka. Di pekan kediaman kami, Alor Gajah tidak ada dan tidak pernah ada pawagam sehingga sekarang.

Kami hanya ada dua pilihan jika mahu menonton wayang. Sama ada ke bandar Melaka atau ke pekan Tampin. Untuk pengetahuan pembaca terutamanya generasi sekarang, ketika era itu baik filem Melayu mahupun filem-filem popular dari luar terutamanya filem Barat dan Hindustan ditayangkan di panggung-panggung wayang gambar atau pawagam.

Ketika itu belum wujud lagi rangkaian pawagam dikenali sebagai Cineplex. Konsep Cineplex membawa cara penontonan filem gaya terkini dengan tayangan filem dilakukan di beberapa dewan tayangan berkapasiti menampung antara 100 - 200 penonton untuk satu-satu tayangan. Kesemua dewan tayangan ini terletak dalam satu bangunan dan di bawah satu bumbung. Perbezaan paling ketara ialah hampir kesemua kompleks pawagam cineplex berlokasi di mall dan pusat beli-belah di bandar-bandar besar dan utama di setiap negeri di Malaysia.

Di setiap kompleks pawagam cineplex terdapat paling kurang 2 dan paling banyak sehingga 18 dewan tayangan. Cineplex terbesar setakat ini ialah di Mega Mall, Mid Valley, Kuala Lumpur yang menyediakan 21 dewan tayangan.

Tetapi pawagam era 60-an sehingga awal 90-an beroperasi di bawah satu bumbung dan di bangunan tersendiri dengan hanya satu dewan tayangan berkapasiti menampung antara 500 sehingga 800 orang penonton untuk setiap kali tayangan.

Sistem tayangannya pula berbeza sekali. Di era 60an sehingga 90-an, semua pawagam akan menayangkan setiap hari hanya satu tajuk filem sahaja. Selalunya filem ini akan ditayangkan 4 kali tayangan sehari bergantung kepada sambutan penonton.

Untuk filem-filem boxoffice atau filem pecah panggung selalunya diadakan 5 kali tayangan dalam sehari.

Senario ini mula berubah bila dunia memasuki milenium baharu pada 2000 dengan kewujudan konsep cineplex sebagai alternatif kepada tayangan filem cara konvensional di pawagam-pawagam. Setiap cineplex berupaya menayangkan berbagai filem di dewan tayangan berasingan pada satu-satu masa dalam sehari di bawah satu bumbung.

Era 60-an dan aktiviti dua kali setahun menonton filem di pawagam sebagai salah satu acara menyambut hari raya memberi aku peluang menonton filem-filem Melayu dan mengenali nama pengarah-pengarah filem Melayu ketika itu.

Filem arahan pengarah manakah aku tonton ketika menyambut hari raya 50 tahun lalu yang menyemai benih cita-cita menjadi seorang filmmaker?

Minggu depan kita sambung sambil berhari raya lagi, Insya-ALLAH.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...