Ahad, 30 Mac 2014

Dulu funfair sekarang konsert

MINGGU ini sudah masuk yang ke empat aku menulis untuk kolum Lantera. Setakat ini banyak juga maklum balas aku dapat daripada kawan-kawan lama dan semasa. Daripada peminat-peminat lama dan baharu.

Tidak sangka masih ada peminat yang mahu mengikuti perkembangan aku. Terima kasih. Alhamdulillah.

Aku ada terjumpa seorang member lama yang sepatutnya sudah bersara, tapi kepakarannya masih diperlukan sebagai penasihat editorial. Kami tidak bertemu sudah hampir 25 tahun. Apa yang menarik hati aku ialah ungkapan pertamanya selepas kami bertanya khabar, bersalaman dan berpelukan ialah – “Sir, wartawan envelop (wartawan sampul surat) masih ada lagi!”

Aku hanya mampu tersenyum walau dalam hati bertanya mengapa perangai negatif ini sukar dihapuskan? Apakah bangsa aku makin hilang daya kemampuan membezakan haram dan halal? Sendiri mahu ingatlah!

Ada kawan-kawan beri semangat supaya menggunakan kolum ini untuk membersihkan nama aku yang tercalar selama hampir 30 tahun. Bersemangat kawan itu menyuruh aku membongkar apa yang selama ini tersorok di bawah karpet.

Aku juga menerima banyak pesanan ringkas. Salah satu adalah daripada pelakon dan pengarah filem Gangsterock – kasi sengat- Sofi Jikan. Pesanannya memang ringkas tapi tepat dan mantap - History Unfold.

Kita berdepan cuaca panas, kemarau, berjerebu, catuan air di Selangor dan Pilihan Raya Kecil Dun Kajang. Semua ini ditenggelamkan oleh peristiwa hilangnya pesawat MH370 pada 8 Mac lalu. Satu dunia tertumpu kepada peristiwa ini. Sehingga kini kehilangan MH370 masih belum bernoktah dengan kepastian muktamad.

Di celah-celah ketidakselesaan dan kecelaruan rutin hidup yang terpaksa kita semua lalui ini tiba-tiba tersiar berita tentang enam anak remaja kita meninggal dunia kerana pengambilan dadah berlebihan – overdose di konsert Future Music Festival Asia 2014 (FMFA) yang berlangsung tiga hari di Stadium Bukit Jalil dari 13 hingga 15 Mac lalu. Konsert untuk hari ketiga dibatalkan kerana insiden itu dan 14 lagi dimasukkan ke hospital dalam keadaan kritikal.

Berita insiden penonton konsert FMFA 2014 mati overdose kerana pengambilan dadah methamphetamine yang merupakan designer drug atau synthetic drug yang didatangkan dalam bentuk tablet atau pil bukan setakat disiar dalam akhbar tetapi lebih banyak tersiar dalam laman sosial di alam siber.

Aku mengikuti berita dan perkembangan insiden itu melalui YouTube dan blog-blog di internet. Dari apa aku baca dan saksikan membuat aku terfikir tentang betapa jauhnya perjalanan dan perubahan dalam budaya berhibur dan menonton konsert di negara kita ini.

Minda aku mula diterpa kenangan lama bagaimana aku mula mengenali dan tahu apa itu menonton konsert. Kegiatan atau aktiviti menonton konsert telah melalui evolusi yang panjang sehingga sampai ke tahap apa kita hadapi sekarang ini.

Aku lihat evolusi itu bermula dari pertunjukan atau konsert di tapak-tapak funfair pada tahun-tahun pertengahan 60an. Ketika itu orang ramai belum mengenali atau tahu perkataan konsert.

Paling tinggi mereka mengatakan show funfair. Aku masih ingat pada tahun 1966 ketika usia 12 tahun, pengalaman pertama menonton pertunjukan funfair aka konsert penyanyi popular angkatan pop-yeh-yeh.

Aku membesar di Alor Gajah, Melaka. Selalunya dalam setahun akan ada rombongan funfair datang ke pekan Alor Gajah. Selain gerai mainan, pentas joget dan judi, ada pentas kecil beratap zink dengan sistem bunyi menggunakan corong pembesar suara seperti kita lihat di menara-menara masjid sekarang.

Penyanyi pop-yeh-yeh yang popular ketika itu yang sempat aku tonton konsert mereka ialah Jefridin (Datuk) dan Allahyarham A Ramlie.

Pertunjukan paling hampir boleh dikatakan konsert yang aku tonton ialah yang menampilkan penyanyi-penyanyi dan kumpulan pop-yeh-yeh dari Singapura terdiri daripada Rickieno Badjuri dan The Cliffters. Penyanyi-penyanyi lain yang aku ingat turut serta ialah Hussein Ismail, Halim Yatim dan Jun Abdullah. Nyanyian mereka diiringi The Cliffters yang juga digelar The Rolling Stones of Singapore.

Pertunjukan ini diadakan di Dewan Hang Tuah merupakan dewan tertutup di bandar Melaka. Sambutan penonton sungguh hangat dan hebat. Aku ketika itu baharu menjejak kaki ke tingkatan dua.

Pada awal tahun 70an pengaruh dan kegilaan terhadap muzik pop-yeh-yeh mula berkurangan. Pertunjukan nyanyian yang diadakan masih belum boleh diklasifikasikan sebagai konsert.

Aku ingat lagi pertunjukan yang diadakan di padang bola di tengah-tengah pekan Alor Gajah masih menggunakan sistem bunyi corong. Antara penyanyi yang sempat aku tonton pertunjukan mereka ketika itu antaranya D.J Dave, Sharifah Aini, Allahyarham Ahmad Jais dan Allahyarham Saloma.

Dalam masa sama persembahan atau pertunjukan muzik yang menepati ciri-ciri sebuah konsert hanya mampu dilakukan di Kuala Lumpur, terutama di Stadium Negara. Ini dimungkinkan dengan kehadiran kumpulan-kumpulan dari luar negara seperti Santana, Bee Gees, The Hollies yang mengadakan konsert mereka di sekitar tahun 1972-73.

Perubahan besar berlaku pada 1984, apabila seorang promoter muda, Ali Bakar telah menganjurkan Konsert Raksasa Blues Gang dan Sweet Charity.

Dengan pentas lebih besar dan sistem bunyi menggunakan jumlah speaker yang lebih besar dan berkuasa tinggi serta sistem lampu yang terkini, maka bermulalah satu era baharu yang menepati konsep dan ciri-ciri sebuah konsert.

Tidak boleh dinafikan Blues Gang dan Sweet Charity adalah pelopor kepada persembahan berbentuk konsert sebenar. Ali Bakar telah membawa konsert raksasa ini melakukan tour menjelajah ke bandar-bandar utama di Semenanjung Malaysia.

Sekarang apa hubung kaitnya coretan di atas dengan  konsert Future Music Festival Asia 2014?

Aku mahu berkongsi pandangan dengan pembaca-pembaca muda dan yang berstatus otai. Dari zaman funfair hingga ke zaman konsert seperti FMFA 2014, aku dapati tujuan utama penonton datang adalah untuk berhibur. Itu sahaja.

Perbezaan antara show 50 tahun dulu dengan sekarang adalah dari segi peralatan pentas, sistem bunyi dan lampu, gimik persembahan seperti penggunaan pyrotechnic (kesan khas cahaya, bunyi dan asap) dan kecanggihan alat bantu visual seperti monitor LED.

Perangai penonton tetap sama. Jika 50 tahun lampau ketika menonton pertunjukan Jefridin di funfair aku tahu ada di antara penonton yang pangkat abang-abang pada aku menghisap ganja.

Aku tahu ketika aku menonton show D.J Dave, Sharifah Aini di padang bola Alor Gajah pada tahun-tahun awal 70an ada di antara penonton yang dating dengan pasangan masing-masing.

Pada tahun-tahun 80an aku berpeluang menonton konsert-konsert besar dari luar negara seperti konsert Deep Purple, Climax Blues Band dan juga konsert grup The Mercys dari Indonesia di Stadium Negara.

Di Stadium Merdeka aku menonton konsert Uriah Heep dan paling tidak dapat aku lupa konsert yang menggabungkan Blues Gang dari Malaysia dengan Heritage (Singapura) dan Ram Band (Hong Kong) – satu gabungan muzik blues, rock dan jazz. Konsert ini diadakan antara jam 3 hingga 6 petang.

Konsert-konsert di kedua stadium ini aku dapati perangai penonton sama saja, ada yang meneguk arak dan ada yang telah mengambil dadah sebelum masuk stadium.

Hanya di konsert Battle of The Bands di tapak pesta Sungai Nibong, Pulau Pinang pada 1986 terjadi penonton merusuh kerana terlalu teruja sehingga ada yang naik ke pentas dan mengganggu penonton lain. Timbul kekecohan mungkin kerana kawalan keselamatan yang longgar.

Kesimpulannya, dari zaman funfair sampai sekarang ciri-ciri perangai penonton konsert tidak banyak berubah. Ada yang datang hanya hendak menikmati muzik tanpa menelan dadah dan meneguk arak. Ada yang datang untuk enjoy dengan makwe dan pakwe masing-masing. Ada yang datang hendak ‘high' dan mabuk.

Beza konsert zaman dulu tidak ada diedarkan kondom dalam pek ringkas dengan tema ‘Party Hard, Party Safe, Take Care’. Perbezaan paling nyata ialah sekarang ada penonton mati overdose di tapak konsert!

Apakah perbezaan ini diketahui oleh pihak penganjur, promoter dan pihak berkuasa tetapi masih menutup sebelah mata atas sebab untuk menarik pelancong?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...