Ahad, 6 April 2014

Kenapa aku marah lagi

MINGGU ini aku akan menyambung apa yang terjadi selepas peristiwa pintu Finas yang pecah.

Ketika insiden itu aku sedang mengarah filem kedua Rozana Cinta 87. Sebelum aku diberi peluang dan kepercayaan oleh Pak Harun Hassan (Allahyarham) tuan punya syarikat penerbitan filem Amir Communication, aku berdepan kesukaran untuk mendapatkan produser bagi mengarah filem kedua, terutamanya selepas peristiwa filem pertamaku Kembara Seniman Jalanan (KSJ) disabotaj tayangannya.

Keadaan ini berlaku kerana tersiarnya banyak berita dan kisah kontroversial tentang aku dan isu wartawan sampul surat (wartawan envelop) dalam KSJ. Tidak ada produser yang berani mengambil aku mengarah filem untuk syarikat mereka. Aku faham mereka takut berdepan risiko. Aku pun tidak mahu menyalahkan mereka kerana pelaburan untuk menerbitkan filem ketika itu memerlukan modal dalam lingkungan RM200,000 hingga RM300,000. Jumlah itu besar dan tinggi ketika itu. Siapa mahu rugi?

Dalam aku menghadapi kesukaran mencari produser itu, aku ditawarkan peluang mengarah oleh seorang produser yang berani bernama Harun Hassan. Aku hargai dan salut keberanian dan keyakinannya pada aku. Pak Harun (nama mesranya) adalah seorang produser yang berani menongkah arus. Selain berani melabur untuk filem kedua aku, Pak Harun juga ada syarikat penerbitan majalah dan akhbar mingguan yang membolehkan promosi untuk filem-filem terbitannya dilakukan tanpa bergantung seratus peratus pada akhbar arus perdana yang ada ketika itu.

Syarikat Pak Harun sebelum ini telah menerbitkan filem Ali Setan (1985) arahan Jins Shamsuddin yang mendapat sambutan hebat. Di antara filem lain terbitan syarikat Pak Harun adalah Ali Setan 2 (1986) arahan Yasin Salleh, Suara Kekasih (1986) arahan Ida Farida, seorang pengarah dari Indonesia, Kepala Angin (1987) arahan Azmil Mustapha dan Balik Kampong (1986) arahan Zainal Othman.

Bekerja dengan Pak Harun merupakan satu pengalaman yang cukup berharga buat aku. Selain mempercayai keupayaan aku tanpa terpengaruh dengan liputan-liputan berita pihak-pihak yang mahu menegatifkan aku, Pak Harun juga memberi aku kebebasan untuk menentukan siapa pelakon dan juga tenaga teknikal untuk pembikinan filem kedua aku itu.

Dengan kepercayaan dan keyakinan yang diberikan lalu aku berani memilih barisan pelakon yang semuanya muka-muka baharu. Setelah diuji bakat, aku memutuskan untuk memberi peluang kepada Bibiana Layola, Erma Fatima dan Helmi Hussaini (adik penyanyi Jamal Abdillah) untuk memperankan watak-watak utama.

Watak-watak lain kebanyakannya diperankan oleh pelakon-pelakon muda ketika itu antaranya Kamarool Hj Yusuf, Siso (Kopratasa), Izzaidah Khairan, Johari Hamid dan Pyanhabib.

Rata-rata mereka ini adalah kawan-kawan aku yang sama terlibat dalam teater ketika itu. Melalui Rozana Cinta 87 ini aku sekali lagi berkolaborasi dengan M Nasir. Untuk filem ini M Nasir ditugaskan membuat muzik latar. Tajuk filem aku ini pun diangkat dari tajuk lagu Rozana ciptaan M Nasir yang terdapat dalam album kedua Search berjudul Langit dan bumi. Album ini meletup di pasaran.

Selain memilih barisan pelakon, Pak Harun juga memberi aku kebebasan memilih tenaga teknikal untuk produksi ini. Untuk tugas pengarah fotografi aku pilih seorang anak muda yang baharu berusia 20 tahun bernama Bade Hj Azmi. Ramai yang skeptikal dengan pilihan aku itu.

Aku pernah bekerja dengan Bade sebelum ini dalam produksi filem untuk TV3 Maria (1984) arahan Shuhaimi Baba. Bade bertugas sebagai penolong jurukamera. Dia juga terlibat sebagai salah seorang tenaga teknikal untuk filem KSJ.

Aku melihat Bade seorang anak muda yang punya potensi besar dalam bidang ini. Ada komitmen dan dia bermula dalam bidang kamera sebaik tamat persekolahan menengahnya. Bade berguru dengan bapanya, Hj Azmi (Allahyarham) yang merupakan seorang jurukamera dan pengarah fotografi yang disegani di RTM. Allahyarham juga pengarah fotografi untuk filem Abang (1981) dan Pemburu (1982) arahan Rahim Razali.

Pada aku Bade seorang anak muda mempunyai attitude yang jarang aku jumpa pada anak-anak muda lain ketika itu. Dia merancang dan tahu apa dimahukan sebagai kerjaya masa depannya. Aku mahu membantu dan beri ruang kepada anak-anak muda seperti Bade mencapai cita-cita mereka.

Untuk tugas penyuntingan filem kedua ini, aku juga memilih seorang penyunting muda yang baharu berusia awal 20an bernama Rassul Salim- seorang penyunting filem iklan.

Tujuan aku mengumpulkan anak-anak muda ini kerana filem kedua adalah filem orang muda dengan membawa persoalan dan permasalahan generasi muda. Masalah sosial lesbianism hubungan sejenis dan masalah sosial yang dihadapi mereka.

Dalam rebel aku, aku berbangga dan tumpang gembira melihat kejayaan yang dicapai Bade dan Erma Fatima sekarang. Aku harap mereka akan terus berkarya selagi termampu. Good luck! Filem Rozana Cinta 87 dicalonkan untuk semua kategori di Festival Filem Malaysia ke-7 di Hotel Ramada Renaissance, Melaka pada 6 Disember 1987.

Kali ini aku menolak semua pencalonan yang melibatkan diri aku. Aku dicalonkan untuk kategori pengarah terbaik, pengarah seni terbaik dan screenplay terbaik. Aku tidak menarik keluar pencalonan yang lain untuk filem aku ini. Aku bertindak begitu kerana kes penolakan pencalonan filem KSJ yang menimbulkan kontroversi pada tahun sebelumnya masih belum diselesaikan oleh Finas.

Setahun aku menunggu penjelasan dan penyelesaian terhadap kes KSJ. Tiada apa-apa respons daripada Finas. Aku bertindak begitu untuk memberi mesej kepada Finas yang aku percaya telah menganiayai aku dan semua yang terlibat dalam KSJ di festival filem ke-6. Ini menambahkan lagi ketegangan hubungan aku dengan Finas selepas peristiwa membaling batu dan memecah pintu Finas.

Selepas itu aku mendapat tawaran untuk mengarah satu filem usaha sama antara Malaysia dan Indonesia. Aku diperlukan untuk co-direct dengan seorang pengarah Indonesia untuk filem Dewi Cinta. Tawaran itu disampaikan melalui seorang kawan aku seorang pelakon. Aku diperlukan berjumpa dengan Pengerusi Finas (ketika itu) untuk berbincang lanjut.

Aku bertanya pada diri sendiri kenapa aku ditawarkan projek filem usaha sama itu. Mungkin juga untuk mengambil hati aku? Macam-macam persoalan bermain di minda aku. Apa pun aku mengambil keputusan untuk berjumpa dan mendapatkan keterangan lanjut daripada Pengerusi Finas. Aku ke pejabat Finas dan bertemu pegawai yang menguruskan pemergianku ke Indonesia.

Dalam pertemuan itu aku menerangkan kepada beliau yang aku akan menerima tawaran itu jika terlibat dalam produksi ini dari peringkat awal, iaitu peringkat penulisan screenplay, pre-produksi, produksi dan sehinggalah siap filem itu.

Apa jawapan yang aku dapat?

“Kau ikut je director Indonesia tu shooting. Duduk sebelah dia… tak payah buat apa-apa pun. Ni nak penuhkan syarat usaha sama. Mesti ada dua director.”

Aku tidak setuju cara kerja itu. Aku berkeras menuntut hak aku sebagai pengarah bersama untuk produksi tersebut. Apa jawapannya?

“Kita bayar tambang kapal terbang kau, hotel kau…”

Aku terkedu dan marah. Aku naik angin lalu aku hempaskan pintu pejabatnya dan keluar.
Bertambah lagi konfrontasi aku dengan Finas. Mula saat itu aku mula menjadi seorang yang berstatus ‘persona non grata’ dalam industri perfileman Malaysia!

Itu sejarah dulu, Finas dulu. Finas sekarang aku tengok dah okey sikit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...