Ahad, 27 Mac 2016

Panggung wayang gambar atau cineplex?

ADA dua bahan tentang filem tempatan, aku terbaca sepanjang minggu lalu yang menarik perhatianku. Pertama, kejayaan filem Munafik arahan Syamsul Yusof, pengarah muda yang punya sentuhan emas. Hampir kesemua filem arahannya menjadi dan berjaya menghasilkan kutipan pecah panggung. Filem terbarunya ini telah berjaya mengutip RM17 juta setakat ini selepas 26 hari tayangan. Masih ditayangkan ketika artikel ini ditulis.

Dalam masa sama aku terbaca juga lewat internet luahan rasa Shuhaimi Zulkefli, seorang penggiat dan pembikin filem generasi terkini. Beliau tidak senang dengan keadaan industri filem tanah air mutakhir ini. Tulisannya – Kenapa Filem Kita Tak Mampu Setaraf Filem Barat? boleh dilayari di internet.

Anak muda ini mencatatkan tentang salah satu sebab kenapa filem kita tidak mampu bersaing dan setaraf filem Hollywood mahupun Bollywood ialah faktor panggung atau pawagam.

Menurut beliau, di Amerika mempunyai 40,000 panggung wayang dan 14,000 panggung di India. Di Malaysia pula, panggung wayang kita hanya berjumlah tidak sampai 150 buah. Semua ini termasuk panggung GSC, TGV, MBO dan panggung kepunyaan pihak swasta. Satu berbandingan menarik perlu direnungkan bersama oleh semua pihak terlibat industri perfileman tanah air.

Beliau turut menyentuh tentang hasil kutipan filem kita yang perlu dibahagi dua, 50-50 dengan tauke panggung. Beliau memberi contoh koleksi pecah panggung RM17 juta filem Polis Evo yang kos pembikinannya sekitar RM4 juta. Produser hanya mendapat pulangan sebanyak RM6 juta setelah dikongsi dengan tauke panggung.

Mengikut pandangan aku, ini satu jumlah pembahagian keuntungan yang berat sebelah. Tetapi pihak panggung mungkin ada sebab tertentu sehingga sistem pembahagian ini telah diguna pakai dan berlanjutan sejak aku mengarah filem sulungku pada era 80-an. Hampir 30 tahun tanpa perubahan yang memberi ruang lebih selesa kepada produser untuk sama menikmati laba keuntungan daripada hasil jerih-perih menghasilkan sesebuah filem.

Dari dulu bila aku berbual dan berbincang dengan rakan-rakan seindustri tentang isu panggung ini, selalunya kami sependapat dengan akhir kalam perbincangan kami - kita bagai nak mampus mengarah dan shooting dengan tak cukup tidur tapi bila filem siap, tauke panggung juga yang untung.  

Berbalik kepada pandangan anak muda ini, aku rasa nasib sama juga bakal dilalui oleh Syamsul dengan filem Munafiknya dan juga produser lain yang bernasib baik filem mereka berjaya mencipta fenomena pecah panggung. Aku perhatikan sejak dahulu lagi mereka yang terlibat dalam industri filem tempatan baik penerbit dan pihak agensi kerajaan kurang memberi perhatian khusus kepada aspek penayangan dan panggung. Mungkinkah aku silap beranggapan demikian?

Apakah tidak ada cara atau solusi untuk membaik pulih keadaan ini?

Tiba-tiba benak akalku didatangi ilham yang aku rasa boleh dikongsi bersama dengan penggiat, pembikin dan produser filem tempatan. Tidak kiralah boleh dilaksanakan atau tidak ideaku ini. Itu masalah kedua. Paling penting aku mahu melepaskan apa aku fikirkan ini.

Kebelakangan ini aku perhatikan tokoh-tokoh usahawan baik wanita atau lelaki yang berjaya mula berminat membiayai pasukan bola sepak negeri tertentu. Ada juga tokoh usahawan sukses ini sehinggakan berkesanggupan membina hotel selain membaik pulih stadium.

Secara peribadi aku lihat perkembangan ini menarik dan mampu membantu meningkatkan ekonomi orang Melayu. Aku terfikir kenapa tidak tokoh-tokoh usahawan Melayu berjaya ini melabur dengan membina dan mewujudkan rangkaian panggung untuk membantu menayangkan filem-filem Melayu dan tempatan. Mungkin sistem pembahagian koleksi 50-50 boleh dikurangkan sehingga 60-40 atau 70-30 dengan memihak kepada produser. Apa pun masalah pembahagian untung boleh dirundingkan sesama kita. Paling penting produser tempatan boleh bernafas dan ada lebih banyak pilihan untuk menayangkan filem terbitan mereka.

Jika idea ini boleh dipertimbangkan oleh jutawan-jutawan Melayu yang sukses ini, satu kajian perlu dilakukan bagi menjamin pihak pelabur (bakal tuan punya panggung) dan produser mendapat keuntungan untuk jangka masa panjang.     

Aku teringat pada awal 90-an, seorang rakanku merupakan orang nombor satu di sebuah stesen televisyen swasta pernah cuba mewujudkan rangkaian panggung cineplex di bandar-bandar bersaiz sederhana dan bandar-bandar utama di gugusan tanah rancangan Felda bagi membantu produser Melayu menayangkan filem mereka. Rangkaian panggung cineplex bakal diwujudkan itu merupakan anak syarikat stesen televisyen swasta tersebut.

Ketika itu panggung wayang atau pawagam konvensional mula melabuhkan tirai. Gaya dan corak menonton wayang mula berubah dengan lahirnya konsep cineplex. Panggung wayang konvensional selalunya boleh menampung saiz penonton paling kecil 500 orang jika semua tiket terjual untuk setiap satu tayangan.

Idea cineplex hanya memerlukan kapasiti penonton antara 100-200 orang untuk setiap tayangan, sangat praktikal dan diyakini boleh diusahakan pembinaannya di bandar sederhana dan kecil. Paling penting di bandar-bandar inilah beradanya bilangan besar penonton filem Melayu.

Tetapi kertas cadangan yang telah diluluskan oleh pihak berwajib tidak berjaya direalisasikan. Aku tidak tahu mengapa dan aku tidak pernah bertanya rakanku, apatah lagi beliau tidak lama memegang jawatan tersebut.

Cadangan itu 'dipetisejukkan' tetapi idea rakanku itu merangsang aku menulis satu skrip yang boleh diolah untuk drama TV atau filem cereka berjudul Panggung Wayang Gambar.

Lewat skrip ini, aku membayangkan konflik antara seorang kaya yang mahu membina panggung wayang dengan seorang anak muda graduan menganggur  dilantiknya untuk mengurus panggung wayang bakal dibinanya nanti. Anak muda ini lulus bidang filem tetapi tidak mahu bekerja dalam bidang filem. Anak muda ini bengang dengan masalah cetak rompak yang berleluasa. Penat buat filem tetapi lanun yang kaut untung.

Anak muda ini mencadangkan pembinaan panggung wayang cara baharu dan terkini iaitu cineplex di pekan salah satu gugusan Felda. Tetapi cadangan ini ditentang oleh orang kaya tersebut kerana dia mahu membina panggung wayang di bandar.

Dengan terbinanya panggung wayang gambar berkonsepkan cineplex di pekan Felda itu, anak muda itu bercadang menjadikan panggung wayang itu pusat kegiatan seni untuk golongan remaja. Terbayang di fikiran anak muda itu, sebagai pengurus dia akan menjadikan cineplex itu juga galeri lukisan. Ada ruang untuk penjualan filem-filem dan kaset lagu-lagu tempatan. Penjualan terus kepada pembeli dan peminat. Sekurang-kurangnya usaha kecilnya ini boleh membantu membanteras jenayah lanun cetak rompak. Tetapi semua ini gagal, kenapa?

Pada akhir cerita, orang kaya bakal tauke panggung wayang gambar ditahan pihak berkuasa kerana terlibat rasuah!

Aku masih mencari skrip tulisan tanganku itu sekarang. Aku tidak ingat di mana aku simpan. Paling penting idea skrip Panggung Wayang Gambar masih bertahan melekat di mindaku sehingga kini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...