Ahad, 8 Jun 2014

P Ramlee cuma ada cinemascope...

MINGGU lalu aku tulis tentang zaman kegemilangan dan kejatuhan P Ramlee berdasar pemerhatian dan melalui pengalaman aku sendiri.

Aku tidak merujuk kepada mana-mana bahan arkib dan kajian ilmiah. Aku menulis berdasarkan naluri dan apa yang aku pernah tahu melalui imbas kembali, flashback pengalaman aku membesar di penghujung zaman kemuncak kegemilangan dan awal kejatuhan P Ramlee. Aku lalui satu pengalaman first hand.

Jangan pula ada yang menyangka aku ada secara fizikal bersama P Ramlee ketika itu. Maksud aku ialah apa berlaku dan dilalui oleh P Ramlee ketika itu aku ketahui melalui media massa.

Aku berkesempatan membaca tulisan-tulisan yang disiarkan melalui akhbar dan majalah memuji kehebatan filem-filemnya di zaman kegemilangannya. Aku sempat mengikuti ulasan dan tulisan yang mengkritik filem-filem arahan P Ramlee di zaman kejatuhannya. Aku juga berpeluang mendengar serta mengutip perbualan mereka yang lebih senior terutamanya peminat-peminat setianya berpangkat abang dan pakcik kepada aku tentang apa yang dialami dan dilalui oleh P Ramlee ketika itu.

Antara 1964 sehingga 1973, aku masih di bangku sekolah dan aku menganggap diri aku sebagai seorang pemerhati yang naif tentang apa sebenarnya berlaku kepada seorang insan seni bernama P Ramlee.

Aku sebagai salah seorang dari 11 juta penduduk Malaysia ketika itu, cuma menjadi penerima maklumat dan berita.

Kenapa, mengapa dan bagaimana P Ramlee melalui zaman gemilang dan zaman kejatuhannya tidak pernah terlintas di benak fikiranku.

Apa aku tahu ketika itu ialah aku suka dan sentiasa mencari peluang menonton filem-filem Melayu baik terbitan Malay Film Productions (MFP), Merdeka Studio atau Cathay Keris sama ada tayangan di televisyen atau menonton di panggung di bandar Melaka dua kali setahun ketika menyambut Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha.   

Selepas merdeka pada tahun-tahun penghujung 50-an sehingga 1964, ketika P Ramlee di Singapura, filem-filem arahan dan lakonannya meletup di box-office.

Tapi sayang aku tidak berpeluang menonton dan merasai bagaimana seronoknya menonton filem-filem P Ramlee di panggung. Ketika itu aku masih di bangku sekolah rendah. Ditambah pula di pekan aku duduk tidak ada panggung wayang. Itu zaman kegemilangan P Ramlee dengan filem-filem komedi siri Bujang Lapuk (1957 – 1961), siri Labu Labi (1962 -63) dan filem-filem drama masyarakatnya seperti Antara Dua Darjat (1960), Ibu Mertua Ku (1962). P Ramlee berpindah ke Studio Merdeka, Ulu Kelang pada 1964.

Ketika di Merdeka Studio, Ulu Kelang adalah zaman kejatuhan P Ramlee. Ketika zaman mula kejatuhannya pada 1967, aku mula melangkah ke sekolah menengah dan duduk di asrama di bandar Melaka. Masa inilah baru aku berpeluang menonton filem-filem arahan P Ramlee di panggung terutamanya di panggung Lido, Melaka.

Pada aku di antara filem-filemnya di era Merdeka Studio yang menarik dan punya jalan cerita dan idea yang kuat adalah Sesudah Subuh (1967), Keluarga 69 (1967), Anak Bapak (1968), Gerimis (1968) dan Doktor Rushdi (1970).

P Ramlee sudah mengangkat isu hubungan antara kaum dalam filem Sesudah Subuh dan Gerimis sebelum tercetusnya pergaduhan dan rusuhan peristiwa 13 Mei 1969 terjadi. Aku tidak nafikan kebanyakan filem-filem arahan P Ramlee di Merdeka Studio selepas penutupan studio MFP tidak menarik minat penonton.

Aku berpendapat ini berlaku disebabkan produksi filem Melayu ketika itu tiada perubahan, baik di Merdeka Studio mahupun Cathay Keris yang masih beroperasi di Singapura selepas penutupan studio Malay Films Production di Jalan Ampas. Filem-filem Melayu ketika itu masih dalam bentuk lama hitam putih.

Pembaharuan yang cuba ditonjolkan hanyalah melalui penggunaan layar luas atau dikenali sebagai cinemascope.

Kebanyakan filem-filem keluaran Merdeka Studio yang diarahkan oleh P Ramlee, Omar Rojik, S Kadarisman, Jamil Sulong hanya mampu dihasilkan dalam bentuk cinemascope dan bukan dalam bentuk warna. Sedangkan filem-filem Hindustan dan Indonesia yang merupakan pesaing paling hampir kepada filem-filem Melayu dihasilkan dalam bentuk warna dan juga cinemascope.


Di antara filem-filem arahan P Ramlee dalam bentuk cinemascope ialah Sesudah Subuh (1967), Anak Bapak (1968) dan Gerimis (1968).

Dari pengamatan aku, senario ketika itu sememangnya filem-filem kita jauh ketinggalan dari aspek teknikal. Bayangkan filem-filem asing yang mencurah masuk ke negara kita semuanya dalam bentuk warna tetapi pengarah-pengarah kita masih tidak dapat peluang untuk menghasilkan filem-filem berwarna yang menjadi kegilaan penonton.

Aku rasa memang tidak patut diletakkan beban kelesuan sambutan penonton terhadap filem-filem Melayu di bahu pengarah-pengarah filem sahaja. Aku lihat suasana ketika itu orang-orang Melayu sendiri yang menolak dan seolah ‘jijik’ untuk di asosiasikan dengan filem-filem Melayu. Tiada rasa bangga untuk menonton filem Melayu berbanding dengan menonton filem-filem dari luar.

Kepada generasi sekarang terutamanya pelajar-pelajar dan pengiat-pengiat filem yang berusia di bawah empat puluh tahun iaitu generasi yang lahir setelah kepergian P Ramlee buat selama-lamanya pada 1973, cuba gunakan daya imaginasi anda mengvisualkan suasana negara kita di tahun-tahun awal 70-an untuk memahami bagaimana peritnya P Ramlee dan rakan-rakan seangkatannya berjuang untuk memastikan filem Melayu masih ada penontonnya.

Bayangkan anda berada dalam suasana negara baharu pulih dari kekecohan akibat peristiwa 13 Mei 1969. Slogan muhibbah dan perpaduan berkumandang melalui radio dan televisyen saban waktu untuk melahirkan perpaduan nasional.

Bayangkan anda mendiami rumah teres di salah satu taman perumahan baharu dibuka di Petaling Jaya atau rumah setinggan di pinggir kota Kuala Lumpur.

Di rumah anda ada televisyen hitam putih dengan hanya dua saluran – RTM 1 dan 2.

Boleh dikatakan hampir semua rancangan TV adalah program dari barat. Bila anda memasang radio yang pastinya stesen siaran Melayu akan berkumandang lagu-lagu pop yeh yeh sementara lagu-lagu P Ramlee kurang disiarkan dan tidak diminati oleh generasi muda ketika itu. Stesen radio siaran Inggeris menyiarkan lagu-lagu The Beatles, Rolling Stones, Tom Jones dan macam-macam lagi.

Suasana di bandar-bandar besar Kuala Lumpur dan Singapura budaya hippie sedang melanda anak-anak muda tanpa mengira bangsa.

Berambut panjang dengan seluar bell bottom dengan baju T bercorak tie n dye berduyun-duyun menonton filem Woodstock di panggung Federal, Jalan Chow Kit.

Setiap petang hujung minggu di Panggung Aniversari iaitu panggung terbuka di Lake Garden berdekatan Tugu Negara pasti ada persembahan percuma dari kugiran-kugiran yang mahu mencipta nama.

Belum ada cineplex untuk menonton filem. Cuma ada panggung-panggung seperti panggung Rex menayangkan filem Godfather arahan Francis Ford Copolla atau panggung Capitol menayangkan filem Indonesia Si Pitung, lakonan Dicky Zulkarnain, panggung Odeon dan Cathay serentak menayangkan filem The French Connection. Semua filem-filem ini dalam cinemascope dan warna.

Visualkan anda, adalah P Ramlee yang hanya mampu memberi penonton filem-filem dalam cinemascope tapi masih hitam putih. Bagaimana?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...