FESTIVAL Filem Malaysia ke-6 berlangsung pada 14 Disember 1986 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur. Salah satu dari filem-filem yang dipertandingkan ialah filem arahan aku, Kembara Seniman Jalanan (KSJ) terbitan ZSA Film Production Sdn Bhd.
Kalau tidak silap aku filem KSJ dicalonkan untuk kesemua kategori. Filem yang dinobatkan filem terbaik tahun itu ialah filem Tsu Feh Sofiah arahan Rahim Razali.
Ketika festival itu berlangsung, aku sedang mengarah filem kedua Rozana Cinta 87. Filem ini terbitan syarikat Amir Communication Sdn Bhd. Syarikat ini dipunyai oleh Allahyarham Harun Hassan (lebih mesra dengan panggilan Pak Harun), bekas wartawan dan penulis novel.
Novel beliau berjudul Bukan Salah Ibu Mengandung pernah diadaptasikan oleh Jins Shamsuddin untuk filem arahan pertamanya tahun 1969.
Pada malam penyampaian anugerah festival filem itu, ketua juri membuat pengumuman pada saat-saat akhir di atas pentas yang mengejutkan aku dan semua yang terlibat dalam filem KSJ.
Semua pencalonan filem KSJ ditolak atas sebab pelakon utama filem arahan aku itu, M Nasir bukan rakyat negara ini. Ketika itu, M Nasir belum memohon kerakyatan untuk menjadi rakyat Malaysia.
Reaksi pertama dan spontan aku adalah marah. Kenapa pengumuman dibuat pada saat-saat akhir? Kenapa kami tidak diberitahu awal-awal lagi. Lagipun syarat berkenaan tidak pernah dimaklumkan dari awal kepada aku dan produser KSJ, Zarul AlBakri.
Kenapa syarat ini tidak dimaklumkan kepada semua produser yang ada filem mereka dipertandingkan?
Aku menganggap ini satu tindakan yang tidak adil. Semua yang terlibat dalam produksi KSJ berasa dianiaya oleh penganjur dan pihak yang bertanggungjawab dalam penjurian festival filem itu.
Terlalu banyak persoalan yang menghantui minda aku ketika itu. Aku boleh terima tindakan panel juri itu jika pencalonan untuk M Nasir sahaja dibatalkan kerana dia bukan rakyat negara ini ketika itu. M Nasir dicalonkan untuk anugerah pelakon lelaki terbaik, penataan muzik dan kalau tidak silap aku pencalonan untuk skrip asal terbaik.
Kenapa pencalonan-pencalonan lain yang tidak melibatkan M Nasir turut dibatalkan? Kenapa aku dan tenaga produksi yang lain menjadi mangsa?
Pencalonan untuk pengarah terbaik, fotografi terbaik, suntingan terbaik, penataan seni terbaik, screenplay terbaik dan pencalonan pelakon wanita terbaik serta pelakon pembantu wanita terbaik menjadi mangsa. Begitu juga pencalonan pelakon pembantu lelaki terbaik yang mencalonkan Pyan Habib turut dibatalkan.
Ironinya, Pyan Habib diumumkan pemenang anugerah pelakon pembantu lelaki terbaik melalui filem Tsu Feh Sofia. Pyan naik ke pentas bukan untuk menerima tetapi untuk menolak award itu.
Menurut Pyan watak yang diperankannya dalam Tsu Feh Sofia terlalu kecil untuk membolehkannya memenangi award tersebut berbanding dengan watak Osman Tikus yang diperankannya dalam KSJ.
Pada keesokan harinya, tersiar dalam akhbar-akhbar berita jemaah juri mengatakan filem KSJ adalah karya plagiat dan bukan karya asli. Aku dituduh menciplak cerita KSJ pula!
Aku mengesyaki wujud satu usaha untuk sabotaj filem arahan aku itu. Apatah lagi ketika itu aku sedang sibuk dengan penggambaran Rozana Cinta 87. Penumpuan kerja mengarah aku terganggu dengan tidak cukup tidur dan ditambah dengan tekanan mengejar masa untuk menyudahkan penggambaran.
Aku berpendirian jemaah juri tidak konsisten dalam menjalankan pengadilan. Mereka membatalkan semua pencalonan KSJ kerana isu M Nasir bukan warga Malaysia, tetapi filem Suara Kekasih terbitan Amir Communication yang turut sama dipertandingkan tidak pula dibatalkan penyertaan, sedangkan pengarahnya Ida Farida, warganegara Indonesia! Kenapa juri bersikap double standard?
Mengenai isu ciplak yang dibangkitkan sehari selepas malam anugerah itu menambahkan lagi kecelaruan juri-juri untuk menjustifikasikan tindakan mereka membatalkan pencalonan KSJ.
Untuk mendapat kepastian tuduhan ciplak itu, aku bertanya M Nasir apa yang terjadi sebelum dia berjumpa dan meminta aku menulis screenplay dan mengarah KSJ.
Menurut M Nasir, dia ada meminta Hamzah Hussain untuk menulis screenplay filem KSJ berdasarkan skrip dan idea asalnya sebelum berjumpa dengan aku. Hamzah ialah penulis veteran - skrip filem, novel, cerpen dan juga seorang penyelidik filem yang berpengetahuan luas tentang sejarah dan perkembangan filem Melayu dari zaman Shaw Brothers dan Cathay Keris.
Mengikut M Nasir, dia tidak berpuas hati dan menolak screenplay yang dihasilkan oleh Hamzah. Aku rasa ini terjadi kerana ketiadaan keserasian idea orang lama dengan idea generasi muda. Kebanyakan kami ketika itu rata-ratanya berusia lewat dua puluhan dan awal tiga puluhan.
Cerita asal KSJ mengisahkan perjuangan seorang anak muda dari kampung datang ke bandar untuk menjadi penyanyi. Selepas mengharungi berbagai kesulitan dan dugaan, akhirnya dia berjaya mencapai impiannya.
Aku menghasilkan screenplay KSJ berdasarkan skrip asal M Nasir yang tidak ada langsung menyentuh tentang isu cetak rompak.
Isu cetak rompak menjadi sebahagian dari naratif KSJ setelah aku, M Nasir, Ito dan Zarul Albakri berbincang dan setuju untuk isu itu dijadikan subplot filem KSJ.
Jadi di mana logiknya yang pihak juri mengatakan aku menciplak? Kami tidak memandang rendah ketokohan Hamzah. Tapi kami yakin dan pasti Hamzah tidak berupaya untuk membawa isu cetak rompak dalam screenplay yang dihasilkannya itu.
Aku tidak pernah meminta daripada M Nasir untuk membaca screenplay tulisan Hamzah itu. M Nasir juga tidak pernah menunjukkan kepada aku screenplay tersebut. Kami juga mendapat maklumat Hamzah merupakan salah seorang juri Festival Filem Malaysia ke-6 pada tahun itu.
Untuk pengetahuan - Hamzah Hussain meninggal dunia pada 21 April 2007 ketika berusia 80 tahun. Al-fatihah untuk rohnya.
Akhirnya, aku membuat keputusan untuk bertemu dan meminta penjelasan daripada Ketua Pengarah FINAS ketika itu, Zain Hamzah (Datuk). Ditemani pengurus produksi Rozana Cinta 87, aku ke pejabat FINAS yang ketika itu terletak di Jalan Ampang bersebelahan bangunan kedutaan Perancis sekarang.
Kami tiba lebih kurang jam 2.30 petang. Aku mahukan penjelasan kenapa KSJ dibatalkan kesemua pencalonannya pada saat akhir dan kenapa aku dituduh menciplak cerita KSJ. Mana bukti KSJ adalah hasil karya plagiat atau ciplak.
Aku kecewa apabila Finas ketika itu gagal memberi penjelasan dengan alasan tidak tahu menahu mengenai perkara tersebut. Aku akui perasaan ketika itu bercampur baur antara marah, sakit hati dan geram. Aku memaki hamun, meluru keluar dan ketika itu seorang pegawai cuba masuk campur, dia cuba memukul aku dengan sebuah fail berkulit keras. Aku berjaya menepis dan menolaknya ke dinding. Kemarahan aku telah sampai peringkat maksimum.
Aku terus keluar untuk bertemu dengan pengurus produksi aku yang menunggu di luar pintu masuk utama. Aku ternampak batu-bata di atas rumput di depan pintu utama. Aku terfikir lebih baik aku pecahkan pintu kaca utama Finas itu daripada aku pecahkan muka-muka mereka. Aku ambil sebiji batu, tetapi pengurus produksi menghalang dengan memegang dan memeluk aku dari belakang. Kami terjatuh tetapi aku berjaya lepaskan diri. Dengan sebiji batu di tangan kanan aku terus melontar ke pintu kaca itu, prang... berderai dan berkecai serpihan ke lantai.
Pengurus produksi menarik aku masuk ke dalam kereta. Kami balik ke pejabat Pak Harun meneruskan penggambaran Rozana Cinta 87 untuk hari itu.
Keesokan harinya tersiar di akhbar kejadian itu. FINAS buat laporan polis. Maka bermulalah sejarah pertembungan antara aku dengan FINAS.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan